Skip to main content

14. oktober 2022
Af Kim Lesanner, Motormagasinet

Kom med bag facaden hos LHG Group: Vi er det altfavnende klubhus for SUVO og Tectyl

LHG Group dribler behændigt fælles udvikling og synergi mellem de to Rustbeskyttelseskæder SUVO og Tectyl siden sammenføringen for to år siden. Motor-magasinet har besøgt virksomheden med eget laboratorium og produktion af rustbeskyttelsesprodukter og -udstyr.

Med lidt god vilje kan man godt forestille sig to fodboldhold klæde om i det røde murstenshus på Nybodalen i Holstebro, før en ligakamp. Her i hovedkontoret for LHG Group, som direktør og medindehaver Palle Kudsk Pedersen betegner som et ’fælles klubhus’, spiller man i dag bolden behændigt rundt mellem hele to kæder for rustbeskyttelse; det hidtidige Suvo samt Tectyl, der kom til i 2020 via en aftale med Valvoline – ganske ekstraordinært, mente mange i branchen dengang. De to kæder er konkurrenter, javel. Men de spiller reelt på samme hold nu med alt bagvedliggende, via LHG Group.

På lageret pakkes henholdsvis gule og blå tønder med rustbeskyttelsesprodukter til de to kæder. Medindehaver af LHG Group, Mads Raahede, er i færd med at tage batch-prøver på produkternes kvalitet i laboratoriet, mens teknisk ansvarlig Christian Jensen er ved at ordne fotos af den nye Mazda CX-60 pluginhybrid ved udfærdigelsen af endnu et behandlingsskema.

Palle Kudsk Pedersen har taget imod Motor-magasinet med sin næsten nye salgsdirektør Carsten R. Larsen og marketingansvarlig Theresa R. Østergaard for en snak om fremtiden for LHG Group og synergierne mellem de to sammenbragte rustbeskyttelseskæder, der står overfor en yderligere styrkelse.

360 graders leverandør

Der er i dag 43 SUVO centre og 23 Tectyl centre. Antallet er stigende, og det tilskriver Palle Kudsk Pedersen og Carsten R. Larsen ikke mindst en veltrænet marketingafdeling hos LHG Group, der har øget indsatsen markant på de sociale medier, især Facebook til primært bilejerne og Linkedin for de professionelle kunder i både autobranchen og industrien, der især omfatter vindmølleindustrien. Industrien tæller færre men større kunder og udgør en stigende procentdel af omsætningen hos LHG Group via både SUVO og Tectyl.

- Vi bliver i stigende grad set og hørt og er markante i markedet. Mange, der vil starte nyt rustbeskyttelsescenter op, eller måske ønsker at skifte kæde, kontakter os. Det skyldes også, at autobranchen ofte vælger at indgå samarbejde med vores rustbeskyttelsescentre. Vi anser os selv for at være 360 graders totalleverandør til vores selvstændige centre, både med produkter og udstyr, men også med en del ’nonprofit’ i form af råd og vejledning i forhold til arbejdsmiljø og miljø, så centrene er godt rustet overfor både Arbejdstilsynet og kommunernes miljøtilsyn. Desuden driver vi en it-platform, som centrene kan bruge til alt administrativt, ligesom vi for eksempel tilbyder lokal markedsføring samt at administrere centrenes facebook-aktiviteter, der er et område i stigning. Vi vil gøre det nemt at drive et SUVO eller Tectyl center, siger Palle Kudsk Pedersen.

Mangler biler og centre

Det anslås i branchen, at kun cirka 15 procent af bilparken bliver rustbeskyttet. Så der et stort potentiale for både SUVO, Tectyl og øvrige aktører i branchen.

- Vores mål er hele tiden at blive bedre og dygtigere, samt være det rigtige match for både centrene og deres kunder – men i mål kommer vi nok aldrig, når vi tænker på den konstante udvikling omkring os i samfundet og bilbranchen. Vores regnskaber er fine, så vi klager ikke, selv om verden har ’sat sig’ efter corona og en Ukraine-krig, der har givet mangel på salgsbiler i markedet og tilbageholdenhed blandt bilejerne lige nu, siger Palle Kudsk Pedersen.

Både SUVO og Tectyl ønsker flere rustbeskyttelsescentre, især på Sjælland, og flere er i pipeline lige nu. LHG Group har fået lavet en serie af film om, hvordan det er at blive center og partner og hele processen omkring rustbeskyttelse.

Følger langsigtet plan

LHG Group følger sin strategi og langsigtede plan om at gøde jorden for de tilknyttede centre og give salgsargumenter til at fortælle om værdien af at holde bilerne i god stand, uanset hvor i værdikæden man er.

- Bilbranchen ved, at det har en værdi at kunne sælge rustbeskyttelser. Det ’nye sort’ nu er jo cirkulær økonomi, og med rustbeskyttelse vinder metallet, både når bilen er funktionel og den dag, bilen skal skrottes, hvor metallet er langt mere frisk og mere værd, siger Palle Kudsk Pedersen.

Begge kæder er repræsenteret i kontrolordningerne under FDM og VKO-R samarbejdet under TI. Alle Tectyl-centre skal være med hos TI, men nogle har også tilvalgt FDM stikprøvekontrol. Suvo-centrene har kvalitetskontrol via FDM stikprøvekontrol, og nogle har valgt TI kontrol til og er tilknyttet begge.

Fælles målsætning

Carsten R. Larsen fortæller, at det er gået over al forventning at samle de to mærker under samme leverandør og ledelse.

- Vores tilknyttede centre har været gode til at tage samlingen og konceptet til sig som en gevinst. De vil det samme og vil gerne sparre og lære af hinanden og udvikle sammen, siger Carsten R. Larsen.

Hver kæde har et forretningsudvalg, og der er oprettet et fælles strategisk udvalg. LHG Group oplever desuden, at de to kæder ikke ’kannibaliserer’ på hinanden – tværtimod. Begge kæder holder stadig landsmøde og regionsmøder hver især, men LHG Group er begyndt at samle dem mere og mere. De to kæder har fælles målsætninger men plads til at være forskellige. Centrene benytter de samme behandlingsskemaer, udfærdiget hos LHG Group i Holstebro. Men centrene er individuelle og har egen prisstruktur.

LHG Group har ikke adgang til centrenes data om kunderne, selv om de drifter den fælles it-portal. Af samme årsag kender LHG Group ikke tallene for antal genbehandlinger af biler, som centrene selv indkalder til via redskaberne i it-portalen.

- Var vi en kapitalkæde, skulle alle dreje til højre på kommando – hos os skal folk have forståelse og accept, og det bruger vi noget tid på. Nogle gange må vi lave to løsninger for at få alle med. Centrene er glade for deres forskellighed, og først og fremmest er det vigtigt, at vi har det godt sammen. Vi behøver ikke altid være enige, men der skal være forståelse, og det er ultimativt vigtigt, at alle har tillid til os her i klubhuset, smiler Palle Kudsk Pedersen.